ezalakaselado.hu

híd az eladók és a vevők között


Hogyan mutassuk be lakásunkat az érdeklődőknek?

Hogyan mutassuk be lakásunkat az érdeklődőknek?

Fontos a felkészülés.

Még azelőtt, hogy meghirdetnénk a lakásunkat, el kell döntenünk, hogy akarunk-e felújítani, és mennyire.

Általában azt javasolják, hogy ne kezdjünk nagy felújításba, mert a vevő úgyis a saját képére szeretné formálni a lakást. Ezzel én is egyetértek, ugyanakkor némi esztétikai felújítást érdemes végezni, mert sokat számíthat egy tisztasági festés, az ablak- és ajtókeretek lemázolása, főleg, ha régebbiek. Anyagilag ez nem megterhelő, inkább csak munka van vele, de az is 1-2 nap alatt elvégezhető, és egy frissen mázolt ablak, frissen festett lakás nagyon jó benyomást tesz. Én a konyhabútort is lecseréltem: a nagy, sötétbarna, régi, kopott bútor helyére egy használtan vett fehér konyhaszekrény került, valamint egy fehér konyhapult, amitől vadi újnak és kétszer akkorának tűnt a konyha, és ami a legfontosabb: sokkal barátságosabbnak is. Mindez munkadíjjal 70.000 forintba került, de ezt azért csak indokolt esetben javaslom.

A felkészüléshez tartozik még a nagytakarítás. Ez tényleg nagy legyen! Ugyan a vevő nem fog benézni az ágy alá, de egy nagytakarítás után, amiben benne van az ablakpucolás, csempék lemosása, ajtók, ablakkeretek áttörlése, frissnek fog tűnni a lakást. Ide tartozik még a rendrakás. Minden látogatás előtt rendet kell rakni, mégpedig úgy, hogy minden olyan dolog, aminek nem muszáj elöl lennie, kerüljön a fiókba. A fürdőben 3 samponból 2-t rejtsünk el, a törülközőket hajtsuk össze, a konyhában a pultról rakjuk a szekrénybe a nagy gépeket, és pakoljunk le a szárítóról. Minél kevesebb dolog van elöl, annál szellősebb és kellemesebb lesz a lakás. Ágyazzunk be, az ágyat takarjuk le ágytakaróval, a kanapéra kerüljön puha pokróc és párnák. Az asztalra tehetünk terítőt és 1-2 dísztárgyat, az étkezőre, konyhapultra gyümölcsöket, esetleg egy szál virágot, valamint zöld növényeket a lakás több pontjára.

Olvastam, hogy van, aki a látogatás előtt kávét főz, vagy sütit süt, mert ettől az érdeklődőnek rögtön otthonos hangulata támad. Én magam ezt nem próbáltam ki, viszont tapasztaltam: amikor először láttam az első lakásomat, az eladó épp vacsorát főzött. November vége volt, kint sötét, és nagyon hideg. Amikor beléptem a lakásba, kellemes meleg fogadott, a konyhában rotyogott a tűzhelyen a vacsora, és az egész lakást meleg fény világította be. Rám hatott, úgy érzetem, itt otthon leszek.

Próbáljuk úgy időzíteni a látogatókat, hogy akkor jöjjenek, amikor a legjobbak a fényviszonyok, (pl. besüt a nap a szobába). Ez természetesen nem mindig oldható meg, lesz, aki csak este tud jönni, és persze az időjárás felett sem uralkodhatunk ? mégis, tegyünk meg minden tőlünk telhetőt a jó benyomás érdekében. Esti látogatásnál, mielőtt az érdeklődő belép az ajtón, minden helyiségben gyújtsunk fel minden lámpát. Így egyfelől nem kell majd mindig egy lépéssel előtte járnunk és kapcsolgatnunk, vagy magyaráznunk, hol találja a kapcsolót, másfelől tágasnak és világosnak fog érződni a lakás.

Talán nem hinnénk, de sokat számít az is, hogy mennyit beszélünk. Ezt nagyon nehéz belőni, hiszen ismeretlen ember lép a lakásunkba, és nem tudhatjuk, milyen típus: azt szereti-e, ha haverkodunk és hülyéskedünk, vagy inkább olyan, aki csöndben és egyedül szeretné végigjárni a lakást. Legyünk barátságosak, előzékenyek, de kicsit visszafogottak eleinte, míg ki nem derül, melyik típusba sorolható. Ahogy belépett a lakásba, irányítsuk a legnagyobb helyiségbe, és onnan haladjunk a kisebbek, tehát például a vizes helyiségek felé. Közben mondjunk pár szót mindegyikről, lehetőleg az előnyöket soroljuk ? de csak visszafogottan, ne beszéljünk túl sokat, van, akit inkább zavar, mert nem tud kétfelé figyelni, és végül esetleg úgy érzi, valamiről el akarják vonni a figyelmét. Várjuk meg, hátha kérdez magától ? ha nem teszi, míg végig nem értünk vele a lakáson, kérdezzük meg, hogy van-e kérdése. Ha azt látjuk, hogy hezitál, és nem menne még rögtön, próbáljuk meg szóval tartani: kérdezzük meg, miért ezt a lakást nézte ki, milyet keres, és ezek alapján domborítsuk ki a saját lakásunk előnyeit. Ha úgy érezzük, beszélgetne még, kínáljuk hellyel, ekkor érdemes ajánlani valami innivalót is. Erre az esetre legyen otthon kétféle ásványvíz behűtve.

Ami még fontos az érkezésnél: hacsak nincs latyakos idő vagy pici gyerek a lakásban, illetve egyéb okból nem fontos, ne ragaszkodjunk a cipő levételéhez. Ez ugyanis nagyon el tud húzódni, és máris nem indul zökkenőmentesen a lakásnézés. Ami a gyerekeket illeti: ha megoldható, természetesen jobb, ha ilyenkor nincsenek otthon. Egy lakásnézésem majdnem meghiúsult egy olyan lakásnál, ahol 3 kisgyerek volt otthon: egyszerűen nem lehetett a lakásra koncentrálni, mert valamelyik mindig produkált valamit, ami lekötötte a figyelmünket, ráadásul a szülők egyfolytában utánuk kapkodtak, így nem tudtak ránk és a kérdéseinkre figyelni.

Érdemes felkészülni az alapvető kérdéseke, hogy ne jöjjünk zavarba, és ne mondjunk meggondolatlan dolgokat.

A vevő általában meg szokta kérdezni, hogy miért adjuk el a lakást. Értelemszerűen arra kíváncsi, van-e valami probléma vele (ha van, akkor erre a kérdésre érdemes egy jó válasszal készülni).

Gyakori kérdés még, hogy mióta áruljuk. Ez azért érdekelheti, mert ha régóta, akkor talán már szabadulnánk tőle, és így többet lehet alkudni az árból. (Ugyanakkor ebben az esetben sem érdemes lódítanunk: meglehet, ő is régebb óta keres már lakást, ergo korábban is találkozott már a hirdetésünkkel.) Erre a kérdésre megfelelő válasz lehet például az, hogy várunk az ideális vevőre.

A rutinosabb vevő érdeklődik a (gépészeti és esztétikai) felújítások idejéről, a közvetlen szomszédokról, a lakóközösségről, a ház anyagi helyzetéről, állapotáról, építése évéről, esetleg szeretné megnézni a közüzemi számlákat, a legutóbbi közgyűlési határozatot - ezeket az iratokat készítsük elő.